Liturgia Godzin - Nieszpory

Wprowadzenie
Czyniąc znak krzyża, mówimy:

P.: Boże, wejrzyj ku wspomożeniu memu.
W.: Panie, pośpiesz ku ratunkowi memu.

Chwała Ojcu... Alleluja.

Hymn

Niech śpiewa niebo z radością,
A ziemia hymnem odpowie
I apostołów wysławia
Obrzędem pełnym wesela.

O światła ziemi prawdziwe,
Co świat osądzać będziecie,
Pokornym sercem błagamy:
Przyjmijcie nasze modlitwy.

Możecie słowem otworzyć
Lub zamknąć niebios podwoje,
Zechciejcie nas wyswobodzić
Z ciążących więzów przewiny.

Rozkazom waszym podlega
Wszelkie cierpienie i zdrowie:
Uleczcie słabych z niemocy
I cnotom wzrastać pomóżcie.

A kiedy Chrystus powróci,
By sądzić ludzkie sumienia,
Niech nas dopuści łaskawie
Do społeczności zbawionych.

Niech będzie Bóg uwielbiony
Za dar wszego świadectwa,
Bo z waszych ust Ewangelia
Wierzącym niebo otwiera. Amen.

Albo inny odpowiedni hymn lub pieśń, zaakceptowany przez władze kościelne.

1 antyfona: Wy, moi uczniowie, * wytrwaliście ze Mną w moich przeciwnościach.

Psalm 116. Dziękczynienie w świątyni
Ustawicznie składajmy przez Chrystusa ofiarę czci Bogu. (Hbr 13, 15)


Ufność miałem nawet wtedy, gdy mówiłem: *
"Jestem w wielkim ucisku",
I zalękniony wołałem: *
"Każdy człowiek jest kłamcą!"

Czym się Panu odpłacę *
za wszystko, co mi wyświadczył?
Podniosę kielich zbawienia *
i wezwę imienia Pana.

Wypełnię me śluby dla Pana *
przed całym Jego ludem.
Cenna jest w oczach Pana *
śmierć Jego wyznawców.

Panie, jestem Twoim sługą, *
Twym sługą, synem Twojej służebnicy.
Tyś rozerwał moje kajdany, †
Tobie złożę ofiarę pochwalną *
i wezwę imienia Pana.

Wypełnię me śluby dla Pana *
przed całym Jego ludem,
W dziedzińcach Pańskiego domu, *
Pośrodku ciebie, Jeruzalem.

Chwała Ojcu...

Antyfona: Wy, moi uczniowie, / wytrwaliście ze Mną w moich przeciwnościach.

2 antyfona: Ja jestem między wami * jak ten, kto służy.

Psalm 126. Radość i nadzieja w Bogu
Jak cierpień jesteście współuczestnikami, tak i pociechy. (2 Kor 1, 7)

Gdy Pan odmienił los Syjonu, *
wydawało się nam, że śnimy.
Usta nasze były pełne śmiechu, *
a język śpiewał z radości.

Mówiono wtedy między narodami: *
"Wielkie rzeczy im Pan uczynił".
Pan uczynił nam wielkie rzeczy *
i radość nas ogarnęła.

Odmień znowu nasz los, Panie, *
jak odmieniasz strumienia na Południu.
Ci, którzy we łzach sieją, *
żąć będą w radości.

Idą i płaczą niosąc ziarno na zasiew, *
lecz powrócą z radością, niosąc swojej snopy.

Chwała Ojcu...

Antyfona: Ja jestem między wami / jak ten, kto służy.

3 antyfona: Już was nie nazywam sługami, lecz przyjaciółmi, * albowiem oznajmiłem wam wszystko, / co usłyszałem od Ojca mojego.

Pieśń
Ef 1, 3-10

Bóg zbawca

Błogosławiony niech będzie Bóg i Ojciec *
naszego Pana Jezusa Chrystusa.
On napełnił nas wszelkim błogosławieństwem duchowy *
na wyżynach niebieskich, w Chrystusie.

W Nim bowiem wybrał nas przed założeniem świata, *
abyśmy byli święci i nieskalani przed Jego obliczem.
Z miłości przeznaczył nas dla siebie †
jako przybranych synów przez Jezusa Chrystusa, *
według postanowienia swojej woli,

Ku chwale majestatu swej łaski, *
którą nas obdarzył w Umiłowanym.
W Nim odkupienie mamy przez krew Jego, †
odpuszczenie grzechów, *
według bogactwa Jego łaski.

Szczodrze ją na nas wylał *
w postaci wszelkiej mądrości i zrozumienia.
Przez to, że nam oznajmił tajemnicę swej woli, †
według swojego postanowienia, które przedtem w Nim powziął *
dla dokonania pełni czasów.
Aby wszystko zjednoczyć na nowo w Chrystusie jako Głowie: *
to, co jest w niebiosach, i to, co jest na ziemi.

Chwała Ojcu...

3 antyfona: Już was nie nazywam sługami, lecz przyjaciółmi, / albowiem oznajmiłem wam wszystko, / co usłyszałem od Ojca mojego.

Czytanie
Ef 4, 11-13

Chrystus ustanowił jednych apostołami, innych prorokami, innych ewangelistami, innych pasterzami i nauczycielami dla przysposobienia świętych do wykonywania posługi, celem budowania Ciała Chrystusowego, aż dojdziemy wszyscy razem do jedności wiary i pełnego poznania Syna Bożego, do człowieka doskonałego, do miary wielkości według Pełni Chrystusa.

Responsorium krótkie

P.: Głoście wśród narodów * Chwałę naszego Pana.
W.: Głoście.
P.: Zwiastujcie Jego cuda wszystkim ludom.
W.: Chwałę.
P.: Chwała Ojcu.
W.: Głoście.

Antyfona do pieśni Maryi: Przy odrodzeniu świata, gdy Syn Człowieczy zasiądzie na swym tronie chwały, * wy również zasiądziecie na dwunastu tronach / i będziecie sądzić dwanaście pokoleń Izraela.

Pieśń Maryi
Łk 1, 46-55

Wielbi dusza moja Pana *
i raduje się duch mój w Bogu, Zbawicielu moim.

Bo wejrzał na uniżenie swojej Służebnicy. *
Oto bowiem odtąd błogosławić mnie będą wszystkie pokolenia,

Gdyż wielkie rzeczy uczynił mi Wszechmocny, *
a Jego imię jest święte.

Jego miłosierdzie z pokolenia na pokolenie *
nad tymi, którzy się Go boją.

Okazał moc swego ramienia, *
rozproszył pyszniących się zamysłami serce swoich.

Strącił władców z tronu, *
a wywyższył pokornych.
Głodnych nasycił dobrami, *
a bogatych z niczym odprawił.

Ujął się za swoim sługą, Izraelem, *
pomny na swe miłosierdzie,
Jak obiecał naszym ojcom, *
Abrahamowi i jego potomstwu na wieki.

Chwała Ojcu...

Antyfona do pieśni Maryi: Przy odrodzeniu świata, gdy Syn Człowieczy zasiądzie na swym tronie chwały, / wy również zasiądziecie na dwunastu tronach / i będziecie sądzić dwanaście pokoleń Izraela.

Prośby

Należymy do Kościoła, który jest budowlą opartą na fundamencie apostołów. Módlmy się do boga, Ojca wszechmogącego, za jego lud święty i wołajmy:

Pamiętaj, Panie, o swoim Kościele!

Ojcze,  Ty zechciałeś, aby Twój Syn Zmartwychwstały ukazał się najpierw apostołom * spraw, abyśmy byli Jego świadkami aż po krańce ziemi.

Ty posłałeś na świat swojego Syna, aby ubogim niósł dobrą nowinę * daj, abyśmy przepowiadali Ewangelię wszelkiemu stworzeniu.

Ty posłałeś swego Syna, aby rozsiewał ziarno słowa * dozwól, abyśmy pracowicie siejąc to słowo, z radością zbierali jego owoce.

Ty posłałeś swego Syna, aby przez krew pojednał świat z Tobą * daj, abyśmy wszyscy współpracowali w dziele pojednania.

Ty umieściłeś swego Syna w niebie po Twojej prawicy * dopuść zmarłych do szczęścia w Twoim królestwie.

Ojcze nasz...

Modlitwa: Boże, Ty nas doprowadziłeś od poznania Twojego imienia przez nauczanie świętych apostołów, † spraw za wstawiennictwem św. Szymona i Judy Tadeusza, * aby Twój Kościół stale wzrastał, pociągając do wiary nowe narody. Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, Twojego Syna, † który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, * Bóg, przez wszystkie wieki wieków. Amen.

W oficjum odmawianym tylko przez jedną osobę lub w razie nieobecności kapłana lub diakona kończy się słowami:

Niech nas Bóg błogosławi, broni od wszelkiego zła i doprowadzi do życia wiecznego.
W.: Amen.

za: Święty Juda Tadeusz. Patron od spraw beznadziejnych, Wyd. Esprit, Kraków 2018.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz