Droga Krzyżowa ze św. Judą Tadeuszem z Listem św. Judy

1. Pan Jezus na śmierć skazany

„Moim pokarmem jest pełnić wolę Tego, który mnie powołał” (J 4,34).

Ja, Juda, sługa Jezusa Chrystusa i brat Jakuba, piszę do wszystkich powołanych i ukochanych przez Boga Ojca i chronionych przez Jezusa Chrystusa. Niech Bóg obficie obdarza was pokojem oraz miłością i współczuciem dla innych ludzi! (Jd 1-2).

Panie, daj, abym nigdy nie osądzał innych, bo tylko Ty potrafisz prawidłowo osądzić drugiego człowieka. Św. Judo Tadeuszu, wstaw się za mną, abym nie sądził bliźnich!

 

2. Jezus bierze krzyż na swoje ramiona

„Jeśli kto chce iść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech weźmie krzyż swój i niech Mnie naśladuje” (Mt 16,24).

Kochani, chciałem napisać do was o naszym wspólnym zbawieniu. Uznałem jednak, że muszę raczej zachęcić was do walki w obronie wiary, która raz na zawsze została przekazana świętym (Jd 3).

Panie, naucz mnie brać swój krzyż co dnia, jak brał go św. Juda Tadeusz.

 

3. Jezus upada po raz pierwszy pod krzyżem

„Módlcie się, abyście nie ulegli pokusie” (Łk 22,40).

Piszę o tym dlatego, że pojawili się wśród was jacyś bezbożni ludzie, którzy twierdzą, że skoro Bóg okazał im łaskę, to mogą teraz prowadzić rozwiązłe życie. W ten sposób odrzucają Jezusa Chrystusa, naszego jedynego Władcę i Pana. Dawno już jednak wydany został na nich wyrok potępienia (Jd 4).

Panie, za przykładem św. Judy Tadeusza, naucz mnie zawsze powstawać, ilekroć wybiorę swój egoizm, a nie Twoją wolę.

 

4. Jezus spotyka Swoją Matkę

„Bo kto pełni wolę Ojca mojego, który jest w niebie, ten Mi jest bratem, siostrą i matką” (Mt 12, 50).

Dobrze znacie historię wyzwolenia Izraelitów z niewoli w Egipcie. Chciałbym wam jednak przypomnieć, że spośród ludzi, którzy zostali wyzwoleni, Pan zgładził tych, którzy Mu nie uwierzyli. Ukarał również aniołów, którzy nie pozostali tam, gdzie powinni, ale opuścili swoje miejsce. Uwięził ich w ciemnej otchłani, gdzie czekają na dzień Bożego sądu. (Jd 5-6).

Panie, naucz mnie pełnienia Twojej woli, tak jak nauczyłeś św. Judę Tadeusza.


5. Szymon Cyrenejczyk pomaga dźwigać krzyż Jezusowi

„Jeden drugiego brzemiona noście i tak wypełnicie prawo Chrystusowe” (Ga 6, 2).

Przypomnijcie sobie również, co się stało z Sodomą i Gomorą oraz okolicznymi miastami. Życie mieszkańców tych miast było rozwiązłe, a ich pragnienia - sprzeczne z naturą. Dlatego kara, którą ponieśli stała się przykładem kary wiecznego ognia. Ludzie, którzy wkradli się między was, są do nich podobni. Kierują się bowiem swoimi urojeniami i hańbią własne ciała. Odrzucają władzę Pana i obrażają niebiańskie istoty (Jd 7-8).

Jezu, przez modlitwę św. Judy Tadeusza, proszę udziel mi łaski pomagania ludziom w dźwiganiu ich krzyży.

 

6. Weronika ociera twarz Jezusowi

„Nie miał On wdzięku ani blasku, aby na Niego popatrzeć, ani wyglądu, by się nam podobał. Wzgardzony i odepchnięty przez ludzi, Mąż boleści, oswojony z cierpieniem, jak ktoś, przed kim się twarz zakrywa, wzgardzony tak, iż mieliśmy Go za nic” (Iz 53, 2-3).

(...) podczas gdy nawet archanioł Michał, spierając się z diabłem o ciało Mojżesza, nie ośmielił się go oskarżyć. Powiedział tylko: "Niech Pan cię potępi!" Ci zaś, którzy pojawili się wśród was, przeklinają to, o czym nie mają zielonego pojęcia. Skończą jednak jak nierozumne zwierzęta, które kierują się tylko zmysłami. Marny ich los! Poszli bowiem w ślady Kaina, który był mordercą, oraz Baalama, który dla pieniędzy był gotów popełnić zło, a także Korego, który zbuntował się przeciwko Bogu i został za to zgładzony. Ich spotka taki sam los! (Jd 9-11).

Panie, pragnę ocierać Ci codziennie umęczoną i zbolałą twarz swoim zaangażowaniem apostolskim we własnym środowisku – biorąc za wzór św. Judę Tadeusza.

 

7. Jezus upada po raz drugi

„I ja cię nie potępiam. Idź, lecz odtąd już nie grzesz” (J 8,11).

Ludzie ci chętnie zasiadają z wami przy wspólnym stole. Myślą jednak tylko o tym, żeby się najeść, i wciąż sprawiają wam kłopoty. Są jak chmury gnane wiatrem, ale nie dające potrzebnego deszczu, i jak wyrwane z korzeniami, uschnięte drzewa, na których brak owoców. Ich złe uczynki są jak spienione morskie fale, oni sami zaś - jak zabłąkane gwiazdy, których przeznaczeniem jest wieczna ciemność (Jd 12-13).

Jezu, dziękuję Ci za św. Judę Tadeusza, który głosząc Ciebie ludziom, zawsze kazał podnosić się im z upadków.

 

8. Pan Jezus pociesza płaczące niewiasty

„A szło na Nim mnóstwo ludu, także kobiet, które zawodziły i płakały nad Nim. Lecz Jezus zwrócił się do nich i rzekł: „Córki jerozolimskie nie płaczcie nade Mną, płaczcie raczej nad sobą i waszymi dziećmi!” (Łk 23, 27-29. 31)

Henoch, który żył siedem pokoleń po Adamie, prorokował o nich mówiąc: "Pan nadchodzi z tysiącami swoich świętych, aby osądzić wszystkich ludzi... (Jd 14-15a).

Panie, za przykładem św. Judy Tadeusza, pragnę ocierać łzy z oblicza bliźniego.

 

9. Jezus po raz trzeci upada

"Zmęczyłem się krzykiem (…) osłabły moje oczy, gdy czekam na Boga mojego” (Ps 69, 4). 

"Pan nadchodzi z tysiącami swoich świętych, aby osądzić wszystkich ludzi. On ukarze bezbożnych za złe czyny, których się dopuścili, oraz za zuchwałe słowa, którymi obrazili Boga" (Jd 14b-15).

Panie Jezu, Ty dziś każesz mi brać wzór ze św. Judy Tadeusza i nigdy się nie poddawać we wszelkich trudnościach życia.

 

10. Jezus z szat obnażony

„Tak miały się wypełnić słowa Pisma: „Podzielili między siebie moje szaty, a los rzucili o moją suknię. To właśnie uczynili żołnierze” ( J 19, 24).

Ludzie ci wiecznie narzekają na swój los i kierują się tylko swoimi własnymi pragnieniami. Używają wyszukanych słów i dobrze mówią o tych, od których spodziewają się coś dostać (Jd 16).

Panie, proszę Cię za przyczyną św. Judy Tadeusza, abym nigdy przez moją mowę nie obnażał bliźniego w oczach innych.

 

11. Jezus do krzyża przybity

„A gdy przybyli na miejsce (…) tam Go ukrzyżowali” (Łk 23, 33).

 Wy jednak, kochani, pamiętajcie słowa apostołów naszego Pana, Jezusa Chrystusa, którzy mówili: "W czasach ostatecznych pojawią się ludzie wyśmiewający Boże obietnice i kierujący się tylko swoimi bezbożnymi pragnieniami. Oni to doprowadzają do podziałów, nie mają bowiem Ducha Świętego i myślą tylko o zaspokojeniu swoich pragnień (Jd 17-19).

Jezu przybity do krzyża, za wstawiennictwem św. Judy Tadeusza, proszę Cię, abym z Twojej Męki czerpał moc do życia w czystości.

 

12. Jezus na krzyżu umiera

„Jezus zawołał: Ojcze, w ręce Twoje powierzam ducha mojego (Łk 23,44-46). I skłoniwszy głowę, oddał ducha” (J 19, 28-30).

Ale wy, kochani, budujcie z samych siebie budowlę, opartą na fundamencie świętej wiary. Macie w sobie Ducha Świętego, więc módlcie się! Trwajcie w Bożej miłości, czekając na dzień, w którym nasz Pan, Jezus Chrystus, okaże wam swoje współczucie i da wam wieczne życie (Jd 20-21).

Jezu umierający na krzyżu, spraw bym wytrwał przy Tobie, tak jak św. Juda Tadeusz – do śmierci.

 

13. Jezus z krzyża zdjęty

„Potem Józef z Arymatei (…) poprosił Piłata, aby mógł zabrać ciało Jezusa. A Piłat zezwolił” (J 19, 31–38).

Bądźcie wyrozumiali dla tych, którzy mają wątpliwości. Wyrywajcie z ognia tych, którzy giną. Okazujcie współczucie tym, którzy tego potrzebują - nie miejcie jednak nic wspólnego z ich grzechami (Jd 22-23).

Panie, tak jak św. Juda Tadeusz pragnę pomagać ludziom w dojściu do Ciebie.


14. Pan Jezus w grobie złożony

„Ja jestem zmartwychwstaniem i życiem, kto we Mnie wierzy, choćby i umarł żyć będzie. Każdy, kto żyje i wierzy we Mnie, nie umrze na wieki” (J 11, 25-26).

Bóg może ochronić was przed upadkiem i sprawić, że - czyści i radośni - będziecie mogli stanąć przed Jego chwalebnym majestatem. On jest jedynym, prawdziwym Bogiem i Jemu należy się wieczna chwała, uwielbienie, moc i władza. Oddajmy Mu więc cześć, poprzez naszego Pana, Jezusa Chrystusa. Amen! (Jd 24)

Jezu, złożony do grobu, za wstawiennictwem św. Judy Tadeusza, proszę naucz mnie zawierzać Bogu Ojcu każdego dnia moje życie i zamykać w Twoim grobie wszystkie troski, problemy materialne, choroby duchowe i fizyczne oraz zwątpienie w Twoją wszechmoc, bo tylko dzięki Twojemu zmartwychwstaniu, mogą one zamienić się w radość i moje uświęcenie.

(cytaty z Nowego Testamentu - Słowo Życia, Wyd. Szaron)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz